Skip to Content

Vedtægter


1. NAVN OG HJEMSTED

Foreningens navn er Foreningen Digital Uafhængighed. Foreningen opererer også under navnet Foreningen Digital Uafhængighed - For Sikkerhed og Frihed.

Foreningen blev stiftet på den stiftende generalforsamling 27. august 2025

Foreningens hjemsted er i Københavns Kommune.

2. FORMÅL

Foreningens formål er at arbejde for digital uafhængighed og sikre de bedst mulige rammevilkår for offentlige institutioner, private virksomheder, organisationer og borgere når det kommer til at vælge digitale løsninger, systemer og kritisk infrastruktur.

Foreningen skal virke gennem politisk interessevaretagelse, vidensdeling, analyser og oplysning.

Foreningen ønsker at virke som videns ressource og drivkraft og ud fra værdier om transparens, samarbejde, datasikkerhed og økonomisk ansvarlighed.

Foreningens formål fremmes blandt andet ved:

  • at definere og kommunikere et klart budskab om nødvendigheden og fordelene ved digital uafhængighed
  • at øge vidensniveauet om digital uafhængighed og derigennem fremme tiltag, der understøtter digital uafhængighed, fx brugen af open source, national eller europæiske opbevaring af data mm.
  • at foreningen indgår i dialog og samarbejde med eksisterende organisationer og foreninger, relevante interessenter, politikere, offentlige institutioner og andre, der arbejder for samme dagsorden. Det kan være interesseorganisationer, open source-communities, forbrugerorganisationer mm.
  • at arbejdet for europæiske krav og etablerede standarder, der fremmer digital uafhængighed i kommende lovgivning.

3. FORENINGENS MEDLEMMER

Som medlemmer kan optages juridiske personer, der falder inden for de i pkt. 3.1.1 og pkt. 3.1.2 angivne medlemskategorier, og som ønsker at fremme foreningens formål.

Som medlemmer kan optages virksomheder, foreninger, interesse- og brancheorganisationer samt lignende juridiske personer, der varetager og repræsenterer dets medlemmers interesser (herefter samlet benævnt "Organisationsmedlemmerne" og enkeltvis et “Organisationsmedlem").

Som medlemmer kan desuden optages enkeltpersoner, virksomheder og selvejende institutioner samt lignende juridiske personer, der optræder på egen hånd (herefter samlet benævnt "Interessemedlemmerne" og enkeltvis et "Interessemedlem").

Optagelse som medlem er i hvert tilfælde betinget af, at bestyrelsen godkender indmeldelsen.

Ansøgningen skal være underskrevet af en person/personkreds, der kan tegne ansøgeren.

Anmodning om optagelse af nye medlemmer skal skriftligt stiles til bestyrelsen, som træffer afgørelse om, hvorvidt anmodningen kan imødekommes. Indmeldelse som medlem kan nægtes, hvis særlige grunde taler herfor.

Ved indmeldelse betales der et etableringskontingent, jf. punkt 9.1. Generalforsamlingen kan herudover ved simpelt flertal beslutte at fastsætte et kontingent, som årligt skal betales af medlemmerne, jf. punkt 9.2.

Medlemskabet træder først i kraft, når bestyrelsen har godkendt indmeldelsen, og når etableringskontingentet, jf. punkt 9.1, er indbetalt.

Udmeldelse af foreningen kan ske ved skriftlig henvendelse til Foreningen. Udmeldelse sker med virkning fra tidspunktet, hvor medlemmer har meldt sig ud. Medlemmet er forpligtet til at betale kontingent til og med det regnskabsår, hvori udmeldelsen sker.

Et medlem der ikke respekterer foreningens vedtægter eller beslutninger eller som på anden måde modarbejder Foreningens formål eller interesser, kan af bestyrelsen ekskluderes af foreningen uden varsel. Eksklusionsbeslutningen kan appelleres til generalforsamlingen, der træffer beslutning ved simpelt flertal.

4. GENERALFORSAMLING

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed og ledes af en af bestyrelsen udpeget dirigent.

Møde-, stemme- og taleret

Organisationsmedlemmerne har både møde-, stemme- og taleret på generalforsamlingen.

Hvert Organisationsmedlem har én stemme.

Et Organisationsmedlem kan lade sig repræsentere ved fuldmagt, der skal meddeles skriftligt og ikke kan have en varighed på mere end 1 år fra udstedelsesdatoen. En fuldmagtshaver kan alene repræsentere ét Forenings- medlem, idet et Foreningsmedlem dog altid kan give foreningens bestyrelse fuldmagt.

Interessemedlemmerne har møde- og taleret, men ikke stemmeret, på generalforsamlingen.

Ordinær og ekstraordinær generalforsamling

Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i april eller maj måned. Ordinær generalforsamling kan efter bestyrelsens beslutning afholdes virtuelt.

Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal som minimum omfatte følgende punkter:

  • Valg af dirigent
  • Aflæggelse af beretning om foreningens virksomhed siden sidste ordinære generalforsamling.
  • Fremlæggelse af regnskab til godkendelse.
  • Eventuelle forslag og indstillinger fra bestyrelsen eller medlemmer.
  • Fastsættelse af kontingent.
  • Valg af medlemmer til bestyrelsen.
  • Eventuelt.

Ethvert medlem af foreningen har ret til at få et bestemt emne/forslag optaget på dagsordenen til den ordinære generalforsamling, hvis krav herom er fremsat til bestyrelsen senest 4 uger før generalforsamlingen.

Indkaldelse af den ordinære generalforsamling udsendes med dagsorden og eventuelle forslag og skal være udsendt senest 14 dage forud for den ordinære generalforsamlings afholdelse.

Ekstraordinære generalforsamlinger afholdes så ofte, som bestyrelsen finder det ønskeligt, eller når mindst 20 % af foreningens Organisationsmedlemmer forlanger det. Indkaldelsen skal være ledsaget af dagsorden og udsendes med sædvanligt varsel.

Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmer, der kan afgives på generalforsamlingen, er til stede direkte eller ved fuldmagt.

Hvis en lovligt indkaldt generalforsamling ikke er beslutningsdygtig, jf. punkt 4.3.6, kan bestyrelsen med sædvanligt varsel indkalde til en ny generalforsamling med samme dagsorden, hvor generalforsamlingen er beslutningsdygtig, uanset hvor mange stemmer der er til stede på generalforsamlingen.

Beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed, medmindre det drejer sig om vedtægtsændringer, hvortil der kræves et flertal på mindst 2/3 af de på generalforsamlingen afgivne stemmer. Blanke stemmer medregnes ikke.

5. BESTYRELSEN

Foreningen ledes af en bestyrelse på 5-9 Organisationsmedlemmer, der vælges af generalforsamlingen i overensstemmelse med dette punkt 5.

Bestyrelsen skal arbejde for at virkeliggøre foreningens formål og tage de initiativer, som er påkrævet i forbindelse hermed. Bestyrelsen skal herudover varetage den overordnede ledelse af foreningen og sikre en forsvarlig organisation af foreningen.

Bestyrelsesmedlemmerne vælges for en 2-årig periode med mulighed for genvalg.

Foreningens første bestyrelse vælges på den stiftende generalforsamling af de stiftende medlemmer.

Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand og en næstformand. Bestyrelsen kan ansætte en daglig leder af Foreningen på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. Sekretariatslederen skal have ansvaret for daglig drift og refererer til bestyrelsen.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af samtlige medlemmer af bestyrelsen er repræsenteret. Det tilstræbes, at samtlige medlemmer af bestyrelsen har haft adgang til at deltage i sagens behandling.

Formanden kan på bestyrelsens vegne afgøre sager, som ikke tåler opsættelse eller ikke giver anledning til tvivl.

Hvert bestyrelsesmedlem har én stemme. Beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

Foreningens Interessemedlemmer kan ved henvendelse til foreningens sekretariat foranledige, at der på næstkommende generalforsamling vælges op til tre observatører, der har ret til at være til stede ved bestyrelsens møder, men ikke har stemmeret. Observatører til bestyrelsen vælges af generalforsamlingen efter indstilling fra Interessemedlemmerne.

Bestyrelsens medlemmer og observatører har tavshedspligt med hensyn til alt, hvad de erfarer i forbindelse med udførelsen af sit hverv som bestyrelsesmedlem eller observatør, medmindre der er tale om forhold, der efter sagens natur skal bringes til tredjemands kundskab.

6. ADVISORY BOARD OG UDVALG

I det omfang, den finder det formålstjenligt, kan bestyrelsen beslutte at nedsætte et advisory board, som kan agere rådgiver og sparringspartner for bestyrelsen. Advisory board kan enten bestå udelukkende af eksterne medlemmer eller af både interne og eksterne medlemmer.

Formålet med advisory board er således at give bestyrelsen det bedst mulige grundlag for at træffe beslutninger vedrørende foreningens formål og aktiviteter.

Bestyrelsen kan nedlægge advisory board eller ekskludere medlemmer heraf, hvis dette vurderes at være i foreningens interesse.

Bestyrelsen kan i tillæg til advisory board beslutte at nedsætte ad hoc eller løbende udvalg i det omfang, den finder det formålstjenligt. Bestyrelsen fastlægger rammerne herfor.

7. TEGNINGSRET OG HÆFTELSE

Foreningen tegnes af bestyrelsens formand eller næstformand i forening med sekretariatslederen.

For de af foreningen påhvilende forpligtelser hæfter alene foreningens til enhver tid værende formue.

Der påhviler ikke bestyrelsen eller foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse.

8. DAGLIG LEDELSE OG ADMINISTRATION

Sekretariatslederen varetager den daglige ledelse af foreningen under kontakt til formanden.

Foreningen kan indgå aftale om bistand med administrationen, herunder i relation til interessevaretagelse og stakeholderanalyse.

9. MEDLEMSKONTINGENT

Omkostninger til foreningens drift dækkes gennem et årligt kontingent til Foreningens drift fra medlemmer. Ved indmeldelse betales et etableringskontingent svarende til et års kontingent.

Generalforsamlingen kan efter indstilling fra bestyrelsen beslutte at fastsætte et årligt kontingent, som skal betales af Organisationsmedlemmer henholdsvis Interessemedlemmer. Kontingentet fastsættes for et år ad gangen indtil den næste ordinære generalforsamling, og opkræves af bestyrelsen efter de af generalforsamlingen fastsatte retningslinjer. Generalforsamlingen kan beslutte et differentieret kontingent på baggrund af objektive kriterier som fx omsætning eller antal medarbejdere. Foreningen kan desuden have andre indtægter blandt andet i form af gebyr for deltagelse i arrangementer afholdt af foreningen.

10. REGNSKAB

Foreningens kontingent- og regnskabsår følger kalenderåret.

11. REVISION

Hvis foreningens regnskab skal revideres, vælger bestyrelsen en revisor.

12. MEDLEMMERNES PLIGTER

Medlemmerne er forpligtet til at overholde nærværende vedtægter samt alle beslutninger og aftaler, der træffes af foreningens kompetente organer.

13. VÆRNETING

Enhver tvist mellem foreningen og dens medlemmer eller mellem medlemmerne indbyrdes vedrørende disse vedtægter skal indbringes for Københavns Byret i første instans. 

14. UDMELDELSE

Udmeldelse som medlem kan ske ved skriftlig henvendelse til foreningens sekretariat og kan kun finde sted med 6 måneders skriftligt varsel til udgangen af et kalenderår.

15. EKSKLUSION

Et medlem, der ikke respekterer foreningens vedtægter eller beslutninger, eller som på anden måde modarbejder foreningens formål eller interesser, kan af bestyrelsen ekskluderes af foreningen uden varsel. Eksklusionsbeslutningen kan appelleres til  generalforsamlingen, der træffer den endelige beslutning ved simpelt stemmeflertal.

Hvis der fastsættes et årligt kontingent, jf. punkt 9.2, og et medlem står i restance for to opkrævningsperioder med enten kontingent eller andre pligtige ydelser til foreningen, kan bestyrelsen vælge at ekskludere vedkommende som medlem af foreningen. Genoptagelse kan kun ske, hvis restancerne berigtiges.

16. FORENINGENS OPLØSNING

Foreningens opløsning kan ske ved vedtagelse på to med højst 6 måneders mellemrum afholdte generalforsamlinger, der er beslutningsdygtige efter punkt 4.3.6 eller punkt 4.3.7, hvis vedtagelserne er sket med samme majoritet som kræves ved  vedtægtsændringer, jf. punkt 4.3.8, på begge generalforsamlinger.

Ved foreningens opløsning skal foreningens midler først og fremmest anvendes til at indfri foreningens forpligtelser. For det tilfælde at der er overskydende midler, træffer generalforsamlingen samtidig med opløsningen beslutning om anvendelse af foreningens midler.

Hvis det for foreningens opløsning nødvendige stemmetal ikke kan opnås for en bestemt anvendelse af foreningens midler, skal disse anvendes til undersøgelser eller analyser af digital uafhængighed, datasikkerhed eller open source-initiativer.

*****

Således vedtaget på stiftende generalforsamling 27. august 2025